Monday, September 15, 2008

Om biskoper og deres virke

De siste dagene har det stått mye i media om Biskop Kvarme som prøvde, men ikke klarte, å stoppe et homobryllup i kirkeromet i Kampen kirke. Biskopen har kalt inn Sognepresten i kirken og presten som var tilstede og velsinget ekteparet inn på teppet.
Justisminister Storberget har gått ut og kritisert Kvarme for at han forsøkte å stoppe bryllupet, og Biksopen forsvarer seg med at han må følge kirkens regler. Siden kirken ikke tillater ekteskapsingåelse mellom homofile i sine vigslede lokaler måtte han forsøke å stoppe dette, og nå må han ta aksjon i etterkant. Forsåvidt greit at Biskopen må forholde seg til kirkens regler, det er det samme som om jeg som arbeidstager må rette meg etter reglene til min arbeidsgiver så lenge jeg er på jobb.
Men det betyr ikke at jeg lojalt må finne meg i at min arbeidsplass bryter eventuelle normer og regler i samfunnet! Er det noe jeg mener er galt så må jeg si ifra og bruke mine muligheter for å få dette endret. Det samme burde gjelde for alle ansatte i Den Norske Kirke!
Hvis Kvarme "slår til" mot prest og sogneprest i Kampen Kirke kommer han til å skape martyrer. Dette er forsåvidt noe kirken er kjent med fra tidligere tider (vi snakker vel noen tusen år siden riktig nok...), og Kvarme burde tenke over hvilken effekt dette vil få i samfunnet.
Kirken har nok langt viktigere ting å rydde opp i, det forfaller kirkebygg både her og der, stadig færre kommer til gudstjeneste i kirken. Hva skal kirken gjøre når de gamle damene og ildsjelene faller fra? Kanskje burde våre "Religiøse ledere" få nesen opp over Bibel-kanten og begynne å se seg om i samfunnet.
I 1517 var det en Tysk munk som ikke likte retningen kirken gikk. Han spikret opp sine 95 teser på døren til Slottskirken i Wittenberg. Denne munken het Martin Luther, og en del år senere ble vår "moderne" kirke til. Kanskje noen nå burde spikre opp noen teser om synet på homofili og bryllup mellom likekjønnede på døren til Kampen Kirke? Kanskje det er det som skal til for at kirkens ledere ser at de er i utakt med samfunnet de skal tjene?

No comments: