Thursday, September 25, 2008

Litt mer NSB

Føler det er lenge siden jeg har skrevet noe om NSB. Men med en slik fantastisk informasjonssjef som de har så dukker det jo opp muligheter i media med jevne mellomrom...
Denne gangen skal jeg ikke sutre over at tog ikke er i rute, at togene er stappfulle så man må stå hele veien fra Nationaltheatret til Drammen (og gjerne andre veien også), eller noe slikt...
Neida, denne gangen skal det handle om NSB og deres rutiner for varsling av feil.

I VG i dag kan man lese om personer som har fått foten satt fast i døren på toget (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=526503).
Dette skal ikke kunne skje, for når døren møter motstand skal den åpne seg igjen. Dette uttaler informasjonssjefen. Han konkluderer deretter med at det må være en feil på togsettet, og så kommer det jeg har hengt meg opp i...
"[Informasjonssjefen] sier alle tog gjennomgår regelmessig vedlikehold. Når ulykker som disse skjer, er det svært viktig at NSB får beskjed"
Skal vi se, hvem skal gi NSB beskjed tro? Konduktøren som sto der da det skjedde og som prøvde å hjelpe passasjeren? Lokføreren som til slutt fikk åpnet døren (om han var fysisk til stede ved døren eler om han satt i styrhuset sitt står det ikke noe om)? Slik jeg leser artikkelen virker det som om NSB forventer at den som opplevde at foten satt fast selv må si ifra til NSB at det er noe galt med toget.
Men for at NSB skal vite hvilket tog det gjelder, så må de jo vite nummeret på togsettet. Tror ikke den vanlige reisende merker deg det sånn uten videre...

Men det er ikke bare informasjonssjefen i NSB som er litt uheldig med enkelte uttalelser i media, vakthavende informasjonssjef (ikke samme person) var vel heller ikke helt heldig da han konkluderte med at "mekanismen på dørene har tydeligvis ikke virket som den skulle". Dette var en usedvanlig skarp observasjon fra en statsansatt, skulle nesten tro han var selveste Sherlock Holmes.
Samtidig forteller han varmt om at toget ikke kan kjøre grunnet tekniske sperremekanismer som ikke lar toget kjøre selv om det bare er noen få centimeters glippe på dørene. Dette er sagt samtidig som han blir konfrontert med at dette skjedde et annet sted i landet. Mer om den saken kan man lese om i Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2671629.ece).
Men her var informasjonssjefen mer heldig med sine uttalelser da, selv om de støtter opp om at utenforsående tydelig vis må varsle NSB om feil på deres togsett selv med deres eget personale til stede...

No comments: