Friday, September 5, 2008

Noen disponerer for mye penger...

Leser i avisen (VG denne gang http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=535244) at Posten får et ansiktsløft. Ut med det tradisjonelle og trauste, og inn med fremtiden...

Men hva sier egentlig den nye logoen? I mine øyne er dette nok en logo som ikke sier noen ting. Det ser mest ut som en C med litt lange ender eller kanskje to sirkler i hverandre.
Hva sier dette om posten da?
De sier så fint at det er et moderne posthorn, men når ble bukkehorn til posthorn? Det som tradisjonelt kalles et posthorn er jo det som er avbildet i den gamle logoen.
Det skal være en logo for fremtiden, men burde de ikke da heller brukt et bilhorn? Bukkehorn er jo ikke akkurat fremtidsrettet. Syntes jeg ser postmannen komme med et bukkehorn og blåse når han putter ting i postkassen. Jeg bor i et sameie der man har 10 postkasser, så han bør ha mye pust. Og hva med de som jobber slik at de skal levere i blokker? Stakkars folk...

Det er helt fint at de postansatte får nye klær, det har de helt sikkert fortjent. Bruk gjerne noen millioner på å kle dem opp, for det er greit at de tar seg pent ut i lukene sine og at de ikke fryser når de leverer posten til kassene våre. Men hvorfor bruke mange millioner (300 millioner mener jeg å ha lest) for å finne en ny profil som ikke sier det døyt om hva slags selskap som gjemmer seg bak logoen? Kunne de ikke da i alle fall ha brukt noe som ligner på et brev? Så kunne disse Bring-folkene hatt en pakke eller noe? Det ville komplettert hverandre, og da ville det vært mulig å gjette seg til at logoen tilhørte posten. Den nye logoen kan jo like gjerne tilhøre et hvilket som helst firma med et navn som begynner på C. Carlsens Bilverksted for eksempel...

Jeg er nesten litt overrasket over at de ikke endret navnet også jeg, for Posten er jo så gammelt og traust. Akkurat som Statens Vegvesen (som jo nå heter Mesta, i alle fall den delen av dem som du ser rundt på veiene). Intetsigende navn går jo hånd i hanske med intetsigende logoer, men det er klart at ved å gjøre det på denne måten kan de samme konsulentene håve inn nye millioner på å komme tilbake med et nytt navn om noen år...

No comments: