Tuesday, July 1, 2008

Er det sommer nå?

Stadig står det i tabloidavisene at sommeren har kommet til Norge, og ikke en hvilken som helst sommer heller. Det skal være varmt og fint, og sommeren skal være tett opp mot rekord-sommeren vi hadde i 1997.
Det spørsmålet jeg da stiller meg er hvor er det de har gjemt den sommeren hen? Er det en eller annen bortgjemt dal der alle journalistene har en slags feriekoloni? Den er i ale fal ikke her på det sentrale Østlandet...
Jeg har akkurat vært en uke i utlandet og opplevd varm sommer. Temperaturer rundt 40+ var kanskje litt i overkant, men en norsk sommer er jo gjerne ca 10-15 grader kaldere og det passer meg ganske bra.
De hjemme meldte om at det var grått, kaldt og øsende regnvær hjemme i Norge i nesten hele perioden, og da jeg kom hjem kunne jeg konstatere at de nok hadde rett. Jeg dro fra Torp i et skybrudd, og kom hjem til en grå himmel.

Nå skriver vi 1. juli, og det er absolutt midt på sommeren, så hvis denne rekordesommeren skal komme så har den jammen ikke god tid på seg. Riktig nok var det noen fine dager tidlig i juni, men da er det jo ingen som har fri til å nyte det (med mindre man er pensjonist eller noe da).
Jeg ser at jeg har blogget om det samme for temmelig nøyaktig ett år siden, så kanskje er det bare rester av sommeren fra i fjor vi opplever nå?
Enten får avisene slutte å skrive om denne rekordsommeren, eller så får de værsågod å levere om så hele redaksjonen skal stå med gigantiske hårfønere for å varme opp luften...

No comments: