Monday, March 16, 2009

RiksTV-kunder må betale for TV2...

Dagbladet kan idag fortelle at TV2 vil ta seg betalt fra kunder som bruker RiksTV. De presiserer at det kun vil være snakk om en liten sum, ca 20-30 kroner i måneden.
I forbindelse med dette ser jeg at mange bloggere mener at dette er fryktelig galt, og mener at TV2 burde være gratis. Selvfølgelig er jeg enig med dem i at TV2 burde være graits, jeg syntes av prinsipp at alle reklamekanaler bure være gratis. Strengt tatt bude NRK være gratis også, da de mottar mengder av statsstøtte som jo i bunn og grunn er våre skattepenger og således finansiserer jeg NRK 2 ganger!

Men sett fra et prinsipiellt ståsted, hvorfor er det egentlig så galt av TV2 å ta seg betalt en symbolsk sum? Vi betaler jo ganske mye i NRK-lisens, og veldig mange av kanalene man får tilbudt fra sine kabel-leverandører må man i dag betale for. Så hvorfor ikke TV2?
Selvfølgelig, hvis TV2 kan ta seg betalt, vil sannsynlig vis TVNorge komme etter (er forresten ikke sikker på om de allerede får betalt via kabel-tv selskapene).

Det optimale ville jo være at man slutter å kalle det NRK-lisens, og lager en TV-lisens av det. Så kunne midlene fordeles gjennom en fordelingsnøkkel med et visst beløp til NRK og et visst beløp til andre norske TV-kanaler. Jeg ville betalt min TV-lisens med mer velvilje hvis jeg visste at den summen jeg betalte gikk til mer enn NRK, for jeg må innrømme at jeg ser mer på andre kanaler enn NRK. Men det er klart at legger man ned Lisensavdelingen til NRK så må staten betale for omskoleringen av en hjørnesteinsbedrift i Mo i Rana, så for dem er det kanskje mer lønnsomt at vi forbrukerne betaler NRK-lisens...

Hele artikkelen i Dagbladet kan du lese her: http://www.dagbladet.no/2009/03/16/kultur/tv_og_medier/tv_2/rikstv/5312893/

1 comment:

Eva said...

Ja ganske enig..det kunne hete tvlisens.Blir dyrere å dyrere å leve jo..fin blogg!