Monday, February 9, 2009

Snåsa - perlen i vinden

Lenge før jeg hadde hørt om Snåsa-mann, Snåsa-vann og andre finurligheter, var jeg på besøk på Snåsa. Jeg vet ikke hvordan det er med hoteller og slikt der oppe, men finner man overnattingskapasiteter så kan det helt klart anbefales om man vil vekk fra storbyens kjas og mas.
Nå er det riktig nok en del år siden jeg var der oppe, men Snåsa var i alle fall da et flott og rolig landbruks-samfunn der man kjente hverandre og hilste på hverandre når man møttes i butikken eller andre steder.
En av bygdas bønder har muligens vært i overkant hilseslysten, da han visst nok har vist frem sine edlere deler for å selge potetene sine.
I dag slår Dagbladet saken opp (http://www.dagbladet.no/2009/02/09/nyheter/innenriks/krim/4761359/) og overskriften er selfølgelig "..dømt for blotting etter å ha vist frem "Snåsa-poteten".
Her beskrives det at mannen var i en forretning og prøvde å få solgt sine selvdyrkede mandelpoteter. Damen han forsøkte å overtale lurte på størrelsen, og mannen skal da ha tatt frem snurrebassen og uttalt "Den er liten nå, men den kan bli større", akkurat som poteten som jo vokser seg fra en liten knoll til en stor mandelpotet.

Nå har vi altså "Snåsa-mannen" eller "Snåsa-Kaillen" som han kales lokalt.
Kommunen vil markedsføre vann fra Snåsa som helsebringende "Snåsa-vann", og så har altså en lokal potetbonde markedsført både sine edlere deler og potetene sine som "Snåsa-Poteter". Hva blir det neste som kommer fra Snåsa nå tro?
Skulle jeg velge et produkt å satse på av disse tre, tror jeg nok jeg ville gått for Snåsa-mannen, da han er det eneste genuine som holder det han "lover".

No comments: