Thursday, May 22, 2008

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg huet!

For første gang på lenge kjenner jeg at jeg blir virkelig provosert av uttalelsene til en politiker.
Sett i lys av dagens artikkel i VG (http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=533035) om at Helseminister Sylvia Brustad har benyttet seg av private helsetjenester går SVs Ballo ut i media for å forsvare henne. Helt til jeg leste artikelen med Ballo sine uttalelser tenkte jeg at "ja ja, Brustad må vel få bruke private helsetjenester på lik linje med alle andre her i dette landet", og med det var jeg egentlig ferdig med den saken.
Men så kommer jeg over artikkelen i Dagbladet som setter sinnet i kok...(http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/22/535955.html)
Her sier Ballo blandt annet at statsråden er i en spesiell situasjon. Han er sitert på å ha uttalt følgende: "Det er klart det er forskjell på det å være statsråd og det å jobbe 8-16. Det kan ikke være sånn at en statsråd som har lange arbeidsdager og sitter på kontoret til sent på kveld skal bruke natten til å sitte i kø med barnet sitt på den kommunale legevakten". Hva med alle som ikke er statsråder da Ballo? Er det noe bedre at de sitter i kø hele natten på legevakten? Det burde jo strengt tatt være slik at ingen trengte å sitte i kø på legevakten hele natten for å få hjelp, enten foreldrene er statsråder, politibetjenter, pølsemakere eller "8-16"-folk (som Ballo tyudelig vis er opptatt av).
Det er mange mennesker i mange forskjellige yrkesgrupper som ikke jobber 8-16. Folk jobber faktisk til alle døgnets tider, og det er ikke noe bedre for en "vanlig" mann/kvinne å jobbe hele dagen for så å sitte en hel kveld/natt på legevakten enn det er for en statsråd.
Kanskje vi skulle innføre et klassesamfunn av den typen man hadde i Sovjetunionen? Så kan vi bare bytte det hvite og det blå i det norske flagget med rødfarge og bytte ut korset med en gul SV-logo med det samme?
Kjenner at jeg får lyst til å synge den Sovjetiske nasjonalsangen (egentlig en veldig flott melodi) når jeg leser slike uttalelser som den Ballo kommer med. Foreslår at Brustad, Ballo og alle andre oppblåste politikere kommer seg ned fra kjepphestene sine, fjerner bjelkene fra sine egne splinter og forsøker å leve som "den vanlige nordmann" en stund. Da hadde det kanskje skjedd noe positivt i samfunnet også, når de fikk oppleve hvordan en vanlig norsk borger har det.

No comments: