Wednesday, October 15, 2008

Rentene stiger uansett...

Dagbladet kan i dag informere sine lesere om at de såkalte ekspertene oppfordrer Sentralbanksjef Svein Gjedrem til å sette rentenivået drastisk ned. Det nevnes reduksjon på flere poeng, men tror de virkelig at dette vil komme? Og tror journalistene som skriver om dette virkelig at bankene vil følge opp og umiddelbart sette ned lånerentene som følge av eventuelle rentekutt? Det tror ikke jeg...
Dagbladet skriver her (http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/10/15/550332.html) at folk krever at bankene følger opp og umiddelbart setter ned rentene når Norges Bank setter ned sine renter. Jeg tror nok de aller fleste folk med banklån ønsker dette, men samtidig vet man at dette ikke kommer til å skje. Og det hjelper veldig lite å kreve når man ikke har så små lån at det bare er å flytte dem over til en annen bank og legge kraft bak kravene!
Likevel går både landets Statsminister ut og "forventer" at alle banker følger opp eventuelle rentekutt fra Norges Bank og Finansministeren går ut og sier at hun skal "følge med" på bankene. Falske forhåpninger kalles dette!
Vår "kjære" finansminister gikk jo ut og lovte at hun skulle gå av hvis regjeringen ikke oppnådde full barnehagedekning innen en viss dato i forbindelse med forrige valg. Dette har ikke regjeringen oppnådd, men finansmiisteren sitter like trygt på sin høye kjepphest og skuer ut over sitt sosialistiske paradis der de rike enkeltindivider og de store selskaper og institusjoner kan gjøre akkurat hva de vil mens vi vanlige dødlige blir tynget ned med økte skatter, økte avgifter, etc. for å "dele på godene" og "ta samfunnsansvar".

Jeg er desverre kunde av DnB NOR og har huslånet mitt der. Samme dag som Sentralbanksjefen kom med sine løfter om uendret rente og billige korttidslån for bankene fikk jeg et lite hyggelig brev om at renten var satt opp ganske kraftig med vikrning fra November. Så kom det enda mer penger til bankene, men renten skal fremdeles settes opp... Jeg har null tro på at det blir noe annet enn renteoppgang etter eventuelle kutt i fremtiden heller. Heldig vis har jeg innen 6 månedr nedbetalt billånet mitt (og de jeg har dette lånet gjennom har hatt langt færre og mindre renteøkninger enn DnB NOR), så da blir det mer penger til å betjene annen gjeld.

Og bare for å smøre det ekstra inn kunne man i avisene lese at de blodsugerne som tyner oss tar ut enorme lønninger, bonusordninger og skinnende pensjonsavtaler (de er langt bedre nn bare gylne) på bekostning av våre penger! Men de har jo så stort ansvar at de fortjener sine enorme, oppblåste lønninger. Spiller ingen rolle at de er totalt udugelige, når de først har fått jobben sitter de trygt. Gutteklubben sørger for det...

No comments: